ALGEMENE VOORWAARDEN VAN DIENST EN VERKOOP VAN CAFES VANHOVE SRL
(CAFES VANHOVE SRL - B.C.E.: 0401.569.112 - het "Bedrijf")
- TOEPASSING VAN DE ALGEMENE VOORWAARDEN - AFDWINGBAARHEID
1.1. Overeenstemming - De klant erkent dat hij kennis heeft genomen van deze algemene voorwaarden, die als bijlage bij de offerte van het Bedrijf zijn gevoegd
en die beschikbaar zijn op de website van het Bedrijf via de link https://cafes-vanhove.be/conditions-dutilisation/ , en dat hij zich eraan houdt. De aanvaarding van de offerte,
hetzij uitdrukkelijk hetzij stilzwijgend, waarin uitdrukkelijk naar deze algemene voorwaarden wordt verwezen, impliceert de onherroepelijke aanvaarding van deze algemene voorwaarden door de klant.
1.2. Toepassingsgebied - Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de klant. Toepassingsgebied - Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders bepaald door de Vennootschap, in het geval van
offertes en overeenkomsten voor de levering van diensten, verhuur en verkoop van producten die worden gesloten in het kader van de commerciële activiteiten van de Vennootschap
.
1.3. Algemene voorwaarden van de klant - De Vennootschap wijst alle voorwaarden of bedingen af die voorkomen op documenten van haar klanten of
opdrachtgevers. Alleen deze algemene voorwaarden zijn van toepassing, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders bepaald door het Bedrijf
in zijn orderbevestiging. Door een bestelling te plaatsen, aanvaardt de klant bijgevolg zonder meer
deze algemene voorwaarden.
1.4. Wijzigingen - Het Bedrijf behoudt zich het recht voor om de algemene voorwaarden van
diensten en verkoop periodiek, eenzijdig en zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen, bijvoorbeeld om ze aan te passen aan wijzigingen in de wet- en regelgeving. - SUBJECT
2.1. Verhuur van meubilair en diensten - het Bedrijf biedt de klant aan om tegen betaling van huur
koffiemachines, accessoires om de consumptie van koffie en andere voedingsmiddelen te vergemakkelijken, ter beschikking te stellen voor de periode die is vermeld in de bijzondere voorwaarden
(offerte of andere) die aan de klant zijn toegezonden en bij hem bekend zijn. Tenzij anders vermeld in de bijzondere voorwaarden, installeert het Bedrijf het
meubilair en/of accessoires op de plaats waar het door de klant zal worden uitgestald. De partijen kunnen de huurperiode verlengen bij uitdrukkelijke schriftelijke overeenkomst
. De diensten worden geleverd op de locatie die is aangegeven in de bijzondere voorwaarden, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is vermeld.
2.2. Verkoop - De Vennootschap is een Belgische meesterbrander sinds 1954 en verkoopt koffie, thee en andere toebehoren die de consumptie van thee en koffie mogelijk maken of
vergemakkelijken. De Vennootschap biedt ook, in het kader van een contractuele relatie voor onbepaalde duur (tenzij
anders bepaald in het contract dat met de Klant wordt afgesloten), op hoofdbasis de verkoop van koffie en thee (evenals andere bijkomende producten) en, op bijkomende basis
, de levering van deze producten bij de Klant thuis (hierna de "Abonnementsformule"). - PRIX ET PAIEMENT
3.1. Offre – Seule une offre ferme adressée par la Société à un client désigné, engage la Société pendant une durée de 15 jours à dater de l’envoi de
l’offre, sauf délai plus long indiqué dans l’offre.
3.2. Commande – Toute commande, sauf si elle fait suite à une offre écrite de la Société, acceptée sans réserve ni modification par le client, n’engage
la Société qu’après acceptation écrite. Les contrats sont toujours réputés conclus au siège de la Société.
3.3. Parrainage – La Société organise un système de parrainage. Le Parrain est un Client existant de la Société. Le Filleul est un consommateur ou
une entreprise, distinct du Parrain qui n’a jamais loué de machines à café à la Société. Le Parrain obtiendra un bon de réduction d’une valeur de
100,00€ sur sa prochaine commande de café à condition de respecter les conditions cumulatives suivantes : (i) le Filleul conclut un contrat de location
de machines à café avec la Société sans avoir fait valoir son droit de rétractation endéans le délai imparti, (ii) le Parrain et son Filleul déclarent le
parrainage à la Société endéans un délai de 3 mois à dater de la signature du contrat de location et (iii) le Filleul achète, lors de sa première
commande, une quantité minimale de 5kg de café.
3.4. Prix – Sauf dans la Formule Abonnement, les services et les produits sont vendus aux prix en vigueur au moment de la commande tels
qu’indiqués dans les tarifs de la Société (disponibles au point de vente ou sur le site internet de la Société) ou dans les conditions particulières du
contrat conclu avec le client. En cas de conclusion d’un contrat sous la Formule Abonnement avec un client, les services et les produits sont vendus
aux prix en vigueur au moment de la livraison. Le client sera, dans ce dernier cas, régulièrement informé de l’évolution des prix des produits et des
services proposés par la Société.
Hormis si le client est Consommateur, les prix de la Société s’entendent HTVA et hors taxes, droits ou autres contributions indirectes qui seraient dues
en application de la législation belge ou étrangère.
3.5. Garantie – La Société pourra exiger le dépôt d’une garantie dont elle fixe le montant en fonction de la valeur du matériel loué. Ce montant devra
être versé à la Société ou sera bloqué via une carte de crédit lors de la remise du mobilier et/ou du matériel. La garantie sera reversée/débloquée au
profit du client en même temps qu’il restitue le mobilier et/ou le matériel loué dans le même état qu’il l’a reçu de la Société.
3.6. Paiement – Sauf stipulation écrite contraire, la totalité du prix de vente, de location et des services (ainsi que la garantie) est exigible lors de
l’émission et de l’envoi de la facture de la Société le jour qui précède l’installation du mobilier par la Société ou la livraison des produits vendus.
3.7. Retard de paiement d’un consommateur – toute facture adressée par la Société à un consommateur demeurée impayée, en tout ou en partie, sera
productive, dès l’échéance et dans un délai de 14 jours calendrier, prenant cours le 3 e jour ouvrable qui suit l’envoi d’un premier rappel de paiement
gratuit si celui-ci est envoyé par courrier, ou le 1 er jour ouvrable qui suit l’envoi d’un premier rappel de paiement gratuit si celui-ci est envoyé par courrier
électronique, d’intérêts moratoires au taux de 10% l’an. En outre, une indemnité forfaitaire pourra être réclamée, dans le même délai, sur base du
barème suivant : (a) Pour toute dette inférieure ou égale à 150 € : 20 € (b) Pour toute dette comprise entre 150,01 € et 500 € : 30 € majorés de 10% du
montant dû sur la tranche entre 150,01 € et 500 € (c) Pour toute dette supérieure à 500 € : 65 € majorés de 5% du montant dû sur la tranche supérieure
à 500 € avec un maximum de 2000 €.
3.8. Retard de paiement d’une entreprise – toute facture adressée par la Société à une entreprise (un non consommateur) demeurée impayée, en tout
ou en partie, un mois après son échéance, sera productive, dès l’échéance et sans qu’il soit besoin de mise en demeure, d’intérêts moratoires au taux
prévu à l’article 5 de la loi du 2 août 2022 concernant la lutte contre le retard de paiement dans les transactions commerciales. En outre, une indemnité
forfaitaire pour frais administratifs pourra être réclamée, sans mise en demeure préalable, sur base du barème ci-dessous :
Bedrag verschuldigd in hoofdsom | Boeteclausule tarief | Cumulatieve bedragen |
van € 1 tot € 4.000 | 10,00% | 400 met een minimum van €40 |
van €4.000,01 tot €12.500 | 7,50% | 1.037,50 € |
van € 12.500,01 tot € 25.000 | 5,00% | 1.662,50 € |
van €25.000,01 tot €50.000 | 2,50% | 2.287,50 € |
vanaf € 50.000,01 | 1,50% | tot een maximum van €2.500 |
- DIENSTEN EN TERMIJNEN
4.1. Toegankelijkheid - De plaats waar het gehuurde meubilair wordt geïnstalleerd, moet door de klant toegankelijk worden gemaakt om de normale uitvoering van de diensten mogelijk te maken, zonder gevaar
. De klant is ook verantwoordelijk voor het verwijderen of beschermen van zijn persoonlijke bezittingen uit ruimten in het pad van medewerkers van
Company. Indien nodig zal de klant de nodige administratieve stappen ondernemen om een voldoende aantal
parkeerplaatsen te reserveren in de onmiddellijke nabijheid van de losplaats van de apparatuur. Onnodige reiskosten en buitensporig lange wachttijden
kunnen aan de klant in rekening worden gebracht op basis van een uurtarief van € 50,00 per medewerker van het Bedrijf. De klant zorgt ervoor dat het Bedrijf op eigen kosten toegang heeft tot
water en elektriciteit.
4.2. Eigendomsvoorbehoud en risico's - De klant is niet aansprakelijk voor de schade die voortvloeit uit het gebruik van het Bedrijf. Eigendomsvoorbehoud en risico's - Het Bedrijf blijft eigenaar van het meubilair dat het aan klanten ter beschikking stelt op
en de klant draagt de bijbehorende risico's. In het geval van verkoop van het meubilair draagt de klant het risico. In geval van verkoop van meubilair en/of goederen blijven deze eigendom van het Bedrijf totdat volledige betaling is ontvangen.
- 2/3 -
betaling van de prijs. De risico's van bederf of verdwijning zijn ten laste van de klant vanaf de verzending van de goederen tot de plaats van
levering. Voorschotten kunnen worden ingehouden om eventuele verliezen te dekken.
4.3. Levertijden - Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld door het Bedrijf in de offerte of bestelbon, worden de goederen geleverd binnen 30
dagen na aanvaarding van de offerte of bestelling als de klant een consument is. Als de klant een bedrijf is, verbindt het Bedrijf zich ertoe om
de goederen binnen een redelijke termijn te leveren. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, worden levertijden altijd berekend in werkdagen.
4.4. Overmacht - Levertijden worden in ieder geval bedongen onder voorbehoud van overmacht of enige andere oorzaak die het Bedrijf ontslaat. In geval van overmacht is het
Bedrijf geheel of gedeeltelijk ontheven van haar leveringsverplichting.
Overmacht omvat, maar is niet beperkt tot
oorlog, oorlogsdreiging, onrust, vernietiging door brand of enige andere oorzaak, gedeeltelijke of volledige verkeersbelemmering, gerechtelijke of regeringsbeslissingen, gehele of gedeeltelijke storing van leveranciers, onderaannemers of agenten van het Bedrijf
, staking, lock-out, verstoring van de interne organisatie of stopzetting van de productie, slecht weer of ongunstige klimatologische omstandigheden
; vorst, een uitzonderlijk natte periode, brand, overstroming, pandemie evenals elke gebeurtenis die de uitvoering van het werk verhindert of vertraagt
of elke andere gebeurtenis.
- GARANTIES EN AANSPRAKELIJKHEID
5.1. Wettelijke garantie voor de consument - Voor een periode van twee jaar vanaf de datum van levering garandeert het Bedrijf, wanneer de klant een
consument is, de conformiteitsgebreken van de aan de klant verkochte consumptiegoederen. Op straffe van verval moet de consumentklant
het Bedrijf op de hoogte stellen van het bestaan van het gebrek aan overeenstemming binnen twee maanden na de dag waarop hij het gebrek heeft opgemerkt.
5.2. Garantie voor verborgen gebreken - De niet-consumentklant of de consumentklant na de bovengenoemde periode van twee jaar, kan
een beroep doen op de garantie van het Bedrijf vanwege het bestaan van materiële verborgen gebreken onder het toepasselijke gemene recht.
kan echter alleen aansprakelijk worden gesteld voor verborgen gebreken als wordt vastgesteld dat de geleverde meubels en goederen een gebrek bevatten dat niet
kan worden vastgesteld op het moment dat de meubels en goederen worden ontvangen. In dit geval moet de vordering op straffe van verval uiterlijk twee
maanden na de ontdekking van het gebrek door de klant worden ingesteld. De tussenkomst van de garantie is onderworpen aan (i) de volledige betaling van de facturen van de Onderneming en (ii)
de uitvoering van alle onderhouds- en herstellingswerken door de Onderneming, met uitsluiting van de tussenkomst van derden. Wanneer de kwaliteit van de goederen in twijfel wordt getrokken
, is de aansprakelijkheid van de Vennootschap in elk geval beperkt tot de zuivere en eenvoudige waarde van de gebrekkige goederen, met uitsluiting van elke andere indirecte schade
.
5.3. Beperking van de aansprakelijkheid van de Vennootschap Beperking van de aansprakelijkheid van de Onderneming - De aansprakelijkheid van de Onderneming in geval van een zichtbaar of verborgen gebrek in de meubelen en/of
goederen is beperkt tot de gefactureerde prijs van de niet-conforme of gebrekkige meubelen en/of goederen. In alle gevallen waarin de aansprakelijkheid van
wordt vastgesteld, is deze beperkt tot de directe en voorzienbare schade die de klant heeft geleden.
5.4. Schade aan het gehuurde meubilair en/of de gehuurde uitrusting Schade aan het meubilair en/of de uitrusting verhuurd aan de klant - in geval van schade aan het meubilair en/of de uitrusting verhuurd aan de klant, kan de Onderneming
van de klant de terugbetaling eisen - en/of in voorkomend geval een deel van de garantie inhouden ingesteld in overeenstemming met artikel 3.5 - van de kosten die nodig zijn voor
de reparatie van het meubilair en/of de uitrusting of, indien reparatie redelijkerwijs niet kan worden uitgevoerd, de kosten voor de vervanging van het beschadigde meubilair en/of
uitrusting. - EINDE VAN DE OVEREENKOMST
6.1. Herroepingsrecht van de klant - Als de overeenkomst op afstand of buiten verkoopruimten wordt gesloten met een consumentklant, heeft deze een
herroepingsrecht van veertien dagen vanaf de dag van sluiting van de overeenkomst (of van levering in geval van de verkoop van goederen zonder installatie) om
mee te delen dat hij de overeenkomst herroept. De herroeping hoeft niet gemotiveerd te worden. Kennisgeving van herroeping kan worden gedaan door middel van een aangetekende brief
gericht aan het hoofdkantoor van het Bedrijf, met behulp van het formulier in de bijlage. Het Bedrijf mag niet beginnen met het uitvoeren van haar
diensten voordat de wettelijke herroepingstermijn van veertien dagen is verstreken.
6.2. Opschorting en beëindiging van het Abonnement Recht om het Abonnementsplan op te schorten en te beëindigen - de klant kan het
Abonnementsplan beëindigen, zonder opzegtermijn en zonder kosten of schadevergoeding, door dit eenvoudigweg schriftelijk aan het Bedrijf mede te delen.
6.3. Verplichte nakoming/annulering/uitdrukkelijke ontbindende voorwaarde - Als de klant, buiten het herroepingsrecht om, weigert om de goederen
en/of meubelen te leveren of de overeengekomen diensten te verlenen, heeft het Bedrijf het recht om nakoming in natura van het contract te eisen. Echter, nadat
ingebrekestelling om de levering van de goederen en/of meubelen te aanvaarden of de overeengekomen diensten te leveren zonder gevolg is gebleven gedurende een periode van
vijftien kalenderdagen, kan de Vennootschap, zonder voorafgaande gerechtelijke tussenkomst, de overeenkomst ontbinden ten nadele van de klant. De Vennootschap kan, bij wijze van bijkomende schadevergoeding
, een bedrag vorderen dat gelijk is aan 25% van de verkoopprijs of van de geleverde diensten. Omgekeerd, in geval van beëindiging van het contract
ten nadele van de Onderneming, kan de klant, indien en enkel indien hij/zij een consument is, een forfaitaire schadevergoeding eisen gelijk aan
25% van de prijs van de verkoop of van de diensten. - TOEPASSELIJK RECHT / BEVOEGDE RECHTBANKEN
7.1. Toepasselijk recht - Elk geschil met betrekking tot de geldigheid, de interpretatie, de uitvoering of de niet-uitvoering, de beëindiging van de overeenkomst (evenals elke wijziging
en/of elk aanhangsel dat kan worden gesloten tijdens de uitvoering van de overeenkomst) en de gevolgen ervan, wordt uitsluitend beheerst door het Belgisch recht
.
7.2. Geschillenbeslechting - De partijen streven ernaar om elk geschil dat kan ontstaan tijdens de uitvoering van de overeenkomst op minnelijke wijze op te lossen. Minnelijke schikking - De partijen streven naar een minnelijke schikking van elk geschil of elke betwisting die kan ontstaan tijdens de uitvoering van de
overeenkomst.
7.3. Bevoegde rechtbank - Bij gebreke aan een minnelijke oplossing zullen de partijen hun geschil voorleggen aan de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Henegouwen,
afdeling Charleroi.
Bijlage: MODEL ONTBINDINGSFORMULIER