Kwaliteit van koffie in de horeca

Kwaliteit van koffie in de horeca

"Wat een verspilling!" Dit is wat ik vaak tegen mezelf zeg als ik de kwaliteit van koffie in de horeca beoordeel. Na een goede maaltijd in een uitstekend restaurant, bestel ik vaak een koffie. Steeds minder van ons doen dat echter, omdat we vaak teleurgesteld zijn als de koffie eenmaal opgediend is. Ik ben altijd verbaasd over de slechte kwaliteit van de koffie die aan het eind van een maaltijd in een restaurant wordt aangeboden.

Waarom verwaarloost de horeca deze kleine maar belangrijke finishing touch voor velen van ons? Eerlijk gezegd weet ik het precieze antwoord niet, maar ik kan u wel de redenen geven waarom u, als u een cateringbedrijf runt, het serveren van een goede koffie aan het eind van uw maaltijd niet mag verwaarlozen.

De finishing touch

Dit is de laatste indruk die u op uw klanten achterlaat wanneer zij uw zaak hebben verlaten. Als de koffie niet goed is, zal de klant gefrustreerd zijn dat hij van een heerlijke maaltijd heeft genoten, maar met een slechte noot is geëindigd. Er is niets vervelender dan uw maaltijd eindigen op een onaangename noot. Dit is wat een slecht geserveerde en vaak slechte kwaliteit koffie kan doen.

Respect voor de klant

Het serveren van slechte wijn of het bereiden van menu's met ingrediënten van slechte kwaliteit in uw etablissement is duidelijk een gebrek aan consideratie voor uw klanten. Dus waarom zou het anders zijn met koffie? Je zou niet iets serveren waarvan je weet dat het slecht is, maar toch ben je bereid dat te doen als het om koffie gaat. Heeft de klant niet het recht om van begin tot eind perfect bediend te worden wanneer hij in een etablissement eet?

De liefde voor een goed product

In veel landen heeft men het belang ingezien van het serveren van goede koffie. Het beste voorbeeld is Italië. Ik word vaak gevraagd voor Italiaanse koffie, maar die bestaat niet. Er is geen koffieplantage in Italië. Maar de Italianen hebben het belang van koffie begrepen en hebben een echte liefde voor het maken ervan. U kunt in dit prachtige land naar elke koffieshop gaan en u zult vaak merken dat de koffie uitstekend is. Ze hebben een voorliefde voor het goede spul en dat gaat tot in de koffie. Dus waarom wij niet?

Winstgevendheid

Dit argument zou u meer dan moeten verleiden, het zou u er zeker van moeten overtuigen een machine te huren of zelfs te kopen. Er is tenslotte niets winstgevender dan koffie. Het is geen geheim. Na water is koffie de financieel interessantste drank om in een etablissement aan te bieden. Voor een goede kwaliteit koffie moet u rekenen op een prijs tussen 17 en 22 euro per kg. Dit zal afhangen van de brander, de zeldzaamheid van het product en gewoon van uw voorkeuren. U kunt tot 125 kopjes per kilo maken (7-8 gr per kopje). Als u de koffie verkoopt voor € 2,50, is de berekening van de winstgevendheid heel snel gemaakt.

Het is waar dat goede koffie maken geld kost. "De investering is te hoog en ik ben niet goed genoeg uitgerust. Dit is het voornaamste argument dat jullie, de bazen, aanvoeren om de wereld van de koffie te verlaten. Maar ook al is de investering aanzienlijk, het financiële verlies van het serveren van slechte koffie is nog groter.

Denk goed na over het verlies dat u dreigt te lijden als uw klanten geen koffie meer bestellen in uw zaak. Een klant zal naar uw zaak komen omwille van de kwaliteit van uw keuken en niet alleen omdat u een lekkere koffie heeft. Wij zijn het hierover eens, maar de kans is groot dat zij aan het eind van hun maaltijd geen koffie meer bestellen. Gewoon omdat hij heel goed weet dat hij teleurgesteld zal worden. Dit betekent een directe winstderving voor uw bedrijf. Laten we een voorbeeld nemen: als we 10 klanten per dag tellen die geen koffie meer drinken in uw restaurant, laten we dan rekenen op 20 openingsdagen per maand en... krijgen we een omzetdaling van bijna 6.000 euro per jaar. En dan hebben we het nog maar over 10 koffie per dag!

Investeren in kwaliteitsuitrusting en werken met een goede brander zal veel meer opbrengen dan het kost! Denk er dus goed over na en kies uw koffieleverancier zorgvuldig ????

Laat een reactie achter

Uw e-mail adres zal niet worden gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw commentaargegevens worden gebruikt.

Deze site maakt gebruik van cookies om u een betere browse-ervaring te bieden. Door op deze site te surfen, stemt u in met ons gebruik van cookies.